علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز، چهارشنبه، در نشست با رسانهها اظهار کرد: در آموزش و پرورش سه عنصر باید متناسب با هم تنظیم شود؛ نخست، دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی، دوم، معلم و یکی از مهمترین برنامهریزیها تأمین بهموقع معلم برای کلاسهای درس و حضور معلمان ماهر و توانمند است، و سوم فضای آموزشی مناسب مدارس است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۳، ۲۴۱۵۰ مدرسه ساخته شده است و ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس درس را شامل میشود.
افزایش جمعیت کلاسهای درس بهدلیل کمبود معلم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانشآموزان در سال ۱۳۹۲، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود و اکنون به نزدیک ۱۷ میلیون رسیده است و با رشد جمعیت دانشآموزان مواجه بودیم، اما بهتناسب آن جمعیت معلمان افزایش نیافت و همین موضوع باعث افزایش جمعیت کلاسهای درس شد.
کاهش تعداد جمعیت دانشآموزان از سال ۱۴۰۸
فرهادی گفت: تعداد دانشآموزان تا سال ۱۴۰۸ ثابت خواهد بود و پس از آن یعنی از سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۰ مجدداً به جمعیت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر میرسد.
وی درباره جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۲، ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر ورودی داشت که در سال ۹۳ به ۱۰ هزار نفر کاهش یافت. تعداد دانشجومعلمان در سال ۹۴ به ۵ هزار، سال ۹۶ به ۷۵۰۰ نفر رسید و کاهش جذب دانشجومعلم در سالهای ۹۳ تا ۹۶ باعث کمبود معلم شد که اکنون بهسمت استخدام معلم رفتیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد دانشجومعلمان در سال ۹۷ مجدداً به ۲۵ هزار نفر رسید، در سال ۹۸، ۲۵ هزار نفر، سال ۹۹، ۲۰ هزار، سال ۱۴۰۰، ۲۶ هزار، سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار نفر، سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسید.
فرهادی متذکر شد: در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پذیرش دانشجویان بهصورت بومی است یعنی دانشآموزان همان استان برای دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند به همین دلیل کمترین نقل و انتقال معلم را میان فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شاهد هستیم.
وی درباره مشکلات ثبتنام دانشآموزان در مدارس و خودسوزی یک پدر بلوچ بهدلیل عدمثبتنام از فرزندش در مدرسه گفت: حدود ۱۷ میلیون دانشآموز در مدارس ثبتنام میشوند و مشکلات ثبتنام بسیار اندک است، اما میپذیرم که تراکم دانشآموزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و در برخی مدارس خاص مانند شاهد ثبتنام بهشیوههای مختلف همچون آزمون ورودی یا امتیازات است، برخی خانوادهها متقاضی ثبتنام در مدارس خارج از محدوده هستند و منکر این موضوع نمیشویم که در مدارس ممکن است برخوردهای نامناسب با والدین انجام شود، اما همه باید بدانند در ادارات آموزش و پرورش واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وجود دارد که خانوادهها میتوانند مشکلات خود را منعکس کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نیاز شهر تهران از نظر فضای آموزشی و معلم همانند استانهای محروم است.
ثبتنام ۸۹ درصد دانشآموزان اول، هفتم و دهم در مدارس
فرهادی بیان کرد: بیش از ۹۷ درصد دانشآموزان در مدارس ثبتنام کردهاند و در پایه اول، هفتم و دهم در مجموع ۸۹ درصد ثبتنام کردهاند.
وی متذکر شد: در دوره ابتدایی ۹۸ درصد دانشآموزان در مدارس ثبتنام شدهاند و ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در دوره ابتدایی ثبتنام کردهاند و دو درصد باقیمانده مسائل و مشکلاتی دارد همچون مهاجرت.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عدم ثبتنام دانشآموزان در سایر دورههای تحصیلی دلایل دیگری هم دارد بهعنوان مثال هنوز برخی خانوادهها برای انتخاب رشته تصمیم قطعی نگرفتهاند که باید سریعتر این کار را انجام دهند، چون فرصت زیادی باقی نمانده است.
تمام دانش آموزان حق دارند در مدارس دولتی ثبتنام شوند
فرهادی متذکر شد: ما موظف به ثبتنام تمام دانشآموزان در مدارس دولتی هستیم و حتی اگر نیاز باشد باید با افزایش ظرفیت و اضافه کردن کلاس جدید این کار را انجام دهیم تا هیچ دانشآموز بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.
وی بیان کرد: در پایه اول دبستان ۹۹ درصد دانشآموزان بهتعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵ نفر ثبتنام کردهاند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره روشهای جبران کمبود معلم اعلام کرد: امسال ۷۴ هزار معلم بازنشسته داریم که ۲۶ هزار نفر به خدمت خود ادامه خواهند داد و یک ماه حقوق اضافه بهعنوان پاداش دریافت خواهند کرد، بنابراین بخشی از کمبود معلم از این طریق جبران میشود.
فرهادی اضافه کرد: بیشاز ۷۲ هزار نفر مجوز استخدامی داشتیم که ۲۱ هزار آموزگار، ۱۷ هزار دبیر و هنرآموز، ۱۱ هزار مشاور، مربی پرورشی و تربیت بدنی، ۱۸ هزار فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان و ۲۶ هزار معلم خریدخدمات جدید به مدارس وارد میشوند.
وی گفت: در مجموع ۶۷ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان و رجایی به مدارس وارد میشوند.
۱۷۶ هزار کمبود معلم؛ ۹۳ هزار نفر جبران شد
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مهر ۱۴۰۳، ۱۷۶ هزار کمبود معلم داشتیم که ۹۳ هزار نفر را تأمین کردیم و باقیمانده را با اضافهتدریس معلمان شاغل و تدریس معلمان بازنشسته جبران خواهیم کرد.
فرهادی ابراز کرد: در استانهای البرز، شهرستانهای تهران، همدان و خراسان رضوی در حوزه کمبود معلم به توجه بیشتری نیاز داریم که بهدنبال تأمین معلم برای آنها هستیم.
تأمیننشدن اعتبار دلیل واریزنشدن پاداش پایان خدمت
وی درباره پرداختنشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان بیان کرد: دلیل این موضوع تأمیننشدن اعتبار است و اگر بخواهم زمان مشخصی را اعلام کنم نیاز دارد که تأمین اعتبار به دست من باشد، اما پیگیریهای بسیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش در حال انجام است و بهمحض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، به حساب بازنشستگان واریز میشود و تلاش ما این است که واریز آن بهصورت قسطی نباشد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: امسال برای نخستین بار بخش زیادی از حقالزحمه امتحانات خردادماه واریز شد و هماکنون به معلمان شاغل بدهی جدی نداریم.
فرهادی درباره برگزاری تکمیل ظرفیت برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: ۲۴ هزار ظرفیت خالی داریم که ۶۰ درصد آن مربوط به سهمیهها است بنابراین مصوبهای را از سران قوا دریافت کردیم تا این سهمیهها به افراد عادی اختصاص یابد، بهزودی و احتمالاً در هفته آینده فراخوان عمومی برای تکمیل ظرفیت را از میان داوطلبانی که به مرحله مصاحبه دعوت شده بودند، خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید
افزایش حقوق سرایداران مدارس تا سقف ۲ میلیون تومان
وی درباره استخدام سرایداران مدارس بیان کرد: به ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار نیاز داریم و این را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم، اما متناسب با تعداد بازنشستهها میتوانیم استخدام داشته باشیم، در چند سال گذشته بهدلیل استخدام زیاد معلم، استخدام سرایدار مورد بیتوجهی قرار گرفت و اکنون بهشدت در مدارس مشکل داریم.
وی درباره استخدام سرایداران مدارس بیان کرد: به ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار نیاز داریم و این را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم، اما متناسب با تعداد بازنشستهها میتوانیم استخدام داشته باشیم، در چند سال گذشته بهدلیل استخدام زیاد معلم، استخدام سرایدار مورد بیتوجهی قرار گرفت و اکنون بهشدت در مدارس مشکل داریم.